maanantai 2. maaliskuuta 2015

Ei ihan putkeen mennyt

Viime viikolla oli tarkoitus pitää kevyempi viikko, kun hiihtoloman ansiosta crossfitkin oli tauolla. No, tulihan se kevyempi viikko pidettyä, mutta ei ihan niinkuin suunnittelin...

Alkuviikosta käyn hiihtämässä 25 km Oraviin päin ja takaisin, eväät vaan reppuun matkaan ja valoisan aikaan menemään, ai että.. Loppuviikosta Linnansaareen retkiluistelemaan, jota olen odottanut koko syksyn.

Noh. Ensinnäkin. Säät. Plussalla, niin paljon, että kyseinen retkiluistelurata oli suljettu hetkisen, ja ladut olivat myös pilalla. Ajattelin sitten korvata nämä uinnilla.

Paitsi että. Eipä sekään mennyt suunnitelmien mukaan. Oon nimittäin voinut aika huonosti viimeiset kolmisen viikkoa.

Kaikki lähti helmikuun ensimmäisen viikon lopuilla. Mua alkoi heikottamaan, huippaamaan ja aloin voida pahoin päivittäin. Siis ihan koko päivän putkeen. En ollut tehnyt mitään eri tavalla, se vain alkoi. Sopivasti alkoikin crossfit-kurssi samaan aikaan. Kävin silti siellä, ja kerran viikkoon salilla. Sinnittelyä.

Mulla oli koko päivän yhtä huono olo, en tunnistanut enää normaalia väsymystä tuosta väsymyksestä, ja aloin myöskin nukkua huonosti. Mulla meni siis kerralla yöunet, unirytmi, ruokarytmi ja liikuntarytmi. Kaikki rytmit. Tuota ihme huippausta kesti kaksi viikkoa (lääkärissä olen tämän johdosta käynyt, kyllä) ja sitten se lähti, mutta yöunet eivät parantuneet.

Koska yöunet jatkuivat todella huonoina, niin en päässyt "kevyellä viikolla" aamuisin sängystä ylös. Olen ollut ylä-asteajoilta lähtien sellainen, että jos nukun huonosti, voin pahoin seuraavana päivänä. No näin kävi sitten joka päivä, paitsi perjantaina, jolloin sain jopa käytyä uimassa, jee! Uin noin 40 minuuttia, 1200 metriä. Siinä olivatkin kaikki viime viikon saavutukset liikunnan suhteen. En ole edes venytellyt.

Olen kuitenkin tuosta uinnista positiivisesti yllättynyt. En ole päässyt uimaan noin kolmeen kuukauteen, mutta uintitahtini ei ole silti hidastunut kuin parilla minuutilla! Aloittaessa uintia tahtini oli 40 min /1000 m, parin kuukauden jälkeen 30 min / 1000 m. Nyt se oli noin 33 minuuttia tuhannelle metrille.

Yritin perjantain jäljiltä epätoivoisesti korjata unirytmin, mutta niin ei näköjään ollut tarkoitus käydä :D Heräsin nimittäin viiden aikoihin aamulla siihen, että yläkerrasta kuului aika kova-äänistä parisuhderiitaa. Kiitos tästä, naapurit. Tämän seurauksena lauantai seurasi alkuviikon esimerkkiä.

Joten, tästä eteenpäin. Haluan sen unirytmin, ruokarytmin, ja liikuntarytmin takaisin! Joten yritän pikkuhiljaa palautella niitä. Crossfit-kurssi jatkuu, se luultavasti edistää asiaa, kun on 'pakko' mennä sinne. Tai itsehän minä itseni sinne pakotan, koska kuitenkin tykkään :D Mutta tällaista tällä kertaa.. Jospa tästä viikosta osaisin jo kertoa positiivisia kuulumisia. Nyt ylös, ulos ja lenkille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti